29-6-2021

Emma Lenearts Havo 5

WAUW! Wat bezit de jeugd van tegenwoordig een hoop schoonheid en rijkdom aan talent.

Ik verbaas mij iedere keer weer over de creatieve uitingen die onze leerlingen verwerken in de vorm van Kunst en in het vak tekenen. Als tekendocent heb ik de afgelopen tijd mijn leerlingen op een andere wijze mogen mee maken. Hun diepste gevoelens, wensen en plannen werden inspiratiebron en onderwerp voor het centraal praktijkexamen tekenen.

De eindexamenwerken van schooljaar 2020-2021 zijn qua inhoud stuk voor stuk persoonlijke verhalen geworden. Waarin onze maatschappelijke thema’s in de spotlight staan.

Mavo

Mavo had als eindexamen thema “TIJD” waarin zij beeldend de vergankelijkheid (vanitas), het vastleggen van tijd, de tijd bewaren en de tijd dringt (milieu problematiek) moesten verwerken in een
proces en eindwerk. Iedere leerling dient een thematiek te kiezen waarin hij of zij de meeste affiniteit mee heeft, om het vandaaruit om te toveren in een waardig kunstwerk.

Veel eindexamen leerlingen putten hun inspiratie uit de huidige tijd, waarin de wereld, geschiedenis schrijft. Bijvoorbeeld het eindwerk van Kyara Corstjens; die een toekomstig krantenartikel over de Corona tijd verwerkt in een moderne Vanitas.

Anna Gereards VWO 6

Anna Gereards VWO 6

Zoya Van Beek VWO 6

Zoya van Beek VWO 6

Jasper Van Der Poel VWO 6

Jasper van der Poel VWO 6

VWO en Havo

Vwo en havo hadden een keuze opdracht voor hun eindexamen tekenen. Waarin er ieder jaar een herkenbare afbeelding als uitgangspunt kan worden genomen of een poëtische tekst. Er is in ieder geval altijd een onderwerp waarmee de leerling zichzelf kan identificeren. Veel leerlingen kozen dit jaar voor het thema “Raamvertelling” of “de ware aard van onbegrepen beesten”. Waarin ook weer het persoonlijke verhaal over deze zware schoolperiode een verwerkingsproces was voor veel leerlingen.

De kunstwerken tekenen zich door zeer intieme, emotievolle en sprekende beelden. Bijvoorbeeld Anna Gereards maakte een zelfportret van haar in corona tijd in een zeer bijzondere schoolse setting (haar eigen bed). Noa Marcon maakte een prachtige en zelfgetekende animatie, die de cyclus moet weergeven dat ieder verhaal steeds opnieuw begint. Emma Lenearts maakte een corona kalender. Waarbij zij met eigen gemaakte foto’s het straatbeeld heeft zien veranderen in een vuilnisbelt vol met mondkapjes.

Kyara Corstjens Mavo 4

Kyara Corstjens Mavo 4

Emma Lenearts Havo 5

Emma Lenaerts Havo 5

Stella Hopmans Mavo 4Stella Hopmans Mavo 4

Stella Hopmans Mavo 4

De centraal praktijkexamens tekenen dienen te worden uitgevoerd volgens een duidelijk stappenplan. Waarin alle leerlingen moeten tonen dat ze kennis bezitten over een gevarieerd palet materialen en technieken, genoeg beeldende associaties met de hedendaagse wereld maken en de belangrijkste beeldaspecten in de Kunst kunnen toepassen in een uitgebreid proces en spectaculair eindwerk.

Ik heb met volle verbazing, trots en soms met een lichte emotie de 1e correctie van dit praktijkexamen tekenen beoordeeld. Nadat de 2e correctors ook vol bewondering hun cijfers hadden onthuld, kreeg ik weer de bevestiging dat alle tekenleerlingen voor mij goud waard zijn.


Prasanna Brandts (Docent tekenen & CKV)

Eindexamenwerk 1
Noa Marcon